|
Hluk spojený s železničním kolem
Mareš, Adam ; Řehák, Kamil (oponent) ; Rec, Matouš (vedoucí práce)
Problematika hluku spojeného s železniční dopravou, zaměřená primárně na hluk od styku kola a kolejnice je zkoumána převážně v souvislosti s železniční dopravou, týká se nicméně také tramvajové dopravy ve městech a v malé míře i pozemních lanových drah. Hlučnost železniční dopravy je jedním z důvodů, proč je veřejností vnímána negativně, a to i přesto, že oproti jiným druhům dopravy přináší mnoho výhod jako jsou šetrnost k životnímu prostředí, komfort cestování, rychlost cestování a další. To je jedním z důvodů, proč je třeba se na hluk v železniční dopravě zaměřit a celou problematiku co nejlépe pochopit, zkoumat a dále rozvíjet a zdokonalovat, a to jak v oblasti pasivních, tak aktivních protihlukových opatření. I z tohoto důvodu je cílem této práce podat ucelený přehled o dané problematice. Práce se tedy zabývá problematikou hluku komplexně, od teoretického vymezení hluku, přes zdroje hluku a jejich rozdělení až po měření hluku a využití numerických metod pro jeho vyhodnocení a stanovení vhodných preventivních a protihlukových opatření.
|
|
Využití železniční dopravy v oblasti odpadového hospodářství
Poul, David ; Pluskal, Jaroslav (oponent) ; Gregor, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá železniční dopravou, popisuje její roli v kombinované dopravě a srovnává klíčové aspekty se silniční dopravou. V rámci diplomové práce byla vytvořena podrobná databáze železničních tratí v České republice, na které byl postaven plánovač dopravní cesty s možností nastavení průjezdných bodů. Součástí plánovače je také implementace výlukové činnosti. Byl vytvořen ucelený technicko-ekonomický model pro železniční dopravu se čtyřmi výpočtovými modely a podrobným investičním plánováním, díky kterému lze posoudit, zda je výhodnější nákup či pronájem železničních souprav při investičním rozhodování. Dále byl vytvořen technicko-ekonomický model pro vlečku. Poslední část se zabývá vytvořeným přepravním modelem pro spádovou oblast pro 8 lokalit a 5 druhů přepravovaných odpadů/komodit. Přepravní model byl použit pro vyhodnocení dvou vytyčených oblastí – Jihomoravský kraj a Kolín.
|
|
Zabezpečovací zařízení pro regionální tratě
Pitřík, Martin ; Maršík, Lukáš (oponent) ; Musil, Martin (vedoucí práce)
Tato práce popisuje návrh, realizaci a testování zabezpečovacího zařízení pro regionální tratě. V rámci práce je navrhnut a realizován hardware a jeho firmware, komunikační rozhraní a obslužný software. Návrh je zaměřen na celkovou jednoduchost a nízké pořizovací náklady, a to vše při současném zachování všech možností nabízených moderními zabezpečovacími zařízeními.
|
|
Brno Jižní Město na Poříčí, lokalita Trojmostí Komunikační prostor sociální soudržnosti komunity, polyfunkční objekt a prostor
Tasch, Daniel ; Obtulovič, Marek (oponent) ; Kiszka, Josef (vedoucí práce)
Cielom mojej práce bolo vytvorenie polyfunkčného domu, ktorý slúži ako prepojenie medzi centrom mestra Brna a jeho indrustriálnou časťou. Táto budova je tiež v priamom kontakte s historickým viaduktom, ktorý by bol pre tento projekt vykopaný. Tento historický viadukt v dnešnej dobe slúži ako železničná trať. Hlavné brnenské nádražie sa ale plánuje podľa nového návrhu KAM odkláňať a tak ostane viadukt nevyužitý. Z toho dôvodu tiež dodáva charakter a zaujímavosť mostu, na ktorom som sa rozhodol navrhovať tento projekt. Domy na mostoch nad riekou nie sú vôbec niečím vychýreným. Nestavajú sa vôbec v takej miere ako by sa čakalo. Dom na moste poskytuje nielen praktické prepojenie oboch brehov a využitie každého miesta na zástavbu, ale zároveň aj estetický pôžitok. Je to niečo, čo nie je videné každý deň.
|
|
Dopad 1. vlny pandemie Covid-19 na dopravní obslužnost obcí Česka
Procházková, Kristina ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Randák, Jakub (oponent)
Pandemie Covid-19 postihla v krátkém čase celý svět. Velký dopad zaznamenal dopravní sektor. Veřejná doprava byla zasažena onemocněním Covid-19 už v době vypuknutí nemoci. Práce sleduje konkrétně období února a dubna 2020. Jedním z hlavních problémů byla klesající poptávka po veřejné dopravě. Tato bakalářská práce má za cíl zjistit dopad pandemie Covid-19 na frekvenci autobusových a vlakových spojů v obcích Česka. Tohoto cíle je dosaženo pomocí analýzy dat získaných z centrálního jízdního řádu IDOS. Na mikroregionální úroveň analýza nahlíží z pohledu populační velikosti obcí a z pohledu specifik jednotlivých krajů. V další rovině se analýza věnuje spojení jednotlivých krajských měst a nakonec je hodnocen dopad pandemie na mezinárodní dopravu. V obecné části se bakalářská práce zabývá postupy a omezeními zaváděnými proti šíření onemocnění ve světě a v Česku a dále popisuje způsob zajišťování a financování veřejné dopravy a specifika dopravní obslužnosti. Data ukazují, že větší absolutní i relativní pokles spojů byl ve větších městech, ale dopad úbytku spojů byl citelnější v malých obcích. Mezikrajské spojení pokleslo více než obslužnost obcí, mezinárodní doprava se prakticky zastavila.
|
|
Hluk spojený s železničním kolem
Mareš, Adam ; Řehák, Kamil (oponent) ; Rec, Matouš (vedoucí práce)
Problematika hluku spojeného s železniční dopravou, zaměřená primárně na hluk od styku kola a kolejnice je zkoumána převážně v souvislosti s železniční dopravou, týká se nicméně také tramvajové dopravy ve městech a v malé míře i pozemních lanových drah. Hlučnost železniční dopravy je jedním z důvodů, proč je veřejností vnímána negativně, a to i přesto, že oproti jiným druhům dopravy přináší mnoho výhod jako jsou šetrnost k životnímu prostředí, komfort cestování, rychlost cestování a další. To je jedním z důvodů, proč je třeba se na hluk v železniční dopravě zaměřit a celou problematiku co nejlépe pochopit, zkoumat a dále rozvíjet a zdokonalovat, a to jak v oblasti pasivních, tak aktivních protihlukových opatření. I z tohoto důvodu je cílem této práce podat ucelený přehled o dané problematice. Práce se tedy zabývá problematikou hluku komplexně, od teoretického vymezení hluku, přes zdroje hluku a jejich rozdělení až po měření hluku a využití numerických metod pro jeho vyhodnocení a stanovení vhodných preventivních a protihlukových opatření.
|
|
Analýza frekvenční dostupnosti osobní železniční dopravy v Česku
Ambrož, Jiří ; Hudeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kupková, Lucie (oponent)
Analýza frekvenční dostupnosti osobní železniční dopravy v Česku Abstrakt Tato práce se zabývá kartografickým znázorněním frekvenční dostupnosti do map a její ana- lýzou na vhodných úrovních sledování za využití softwaru ArcGIS 9.3. Teoretická část se vě- nuje kategorizaci vlaků a využití GIS zejména pro sledování dopravních analýz dostupnosti. Ná- sleduje popis použitých metod, kterými jsou izolinie a kartodiagram. V hlavní části je popsána tvorba příslušných datových vrstev a metodika sběru dat. Zhodnoceny jsou dosažené výsledky a vhodnost použití jednotlivých metod. Frekvenční dostupnost je rozdělena na dva typy. Jejich odlišnosti jsou diskutovány v závěrečné části, kde je upozorněno také na několik komplikací, které se v průběhu práce objevily. Hlavním výstupem jsou dvě mapy frekvenční dostupnosti pro ČR a jedna pro Středočeský kraj. Klíčová slova: frekvenční dostupnost, kartografické metody, železniční doprava
|
|
Predatory Behaviour in Transportation Sector - "Czech Railways v. Leo Express" case
Slámová, Iva ; Vacek, Pavel (vedoucí práce) ; Schwarz, Jiří (oponent)
Je d ležité kontrolovat, zda spole nosti mající dominantní pozici na konkrétním trhu dodržují zákony a pravidla a nezneužívají svého postavení na úkor slabších hrá na trhu. Takovéto chování totiž poškozuje existující zdravou konkurenci a zabra uje vzniku konkurence nové, zúžuje možnosti volby spot ebitele a zp sobuje prudké nežádoucí zm ny cen, kterým je spot ebiel vystaven. Práce pojednává o teoretických aspektech predátorského chování a aplikuje ho na reálný p ípad z dopravního sektoru za ú elem popsání procesu zjiš ování relevantního trhu a tržního podílu a odhalování predátorského chování. Nedílnou sou ástí je i dotazníkový pr zkum mezi cestujícími. Klasifikace D21, D22, K21, L11, L12, L40 Klí ová slova Predátorské ceny, relevantní trh, SSNIP test, železni ní doprava, eské dráhy E-mail autora Iva-Slamova@seznam.cz E-mail vedoucího práce vacek@fsv.cuni.cz
|
|
Nákladní doprava v Česku: analýza struktury výkonů a dopravně politických strategií
Štěpánek, Zdeněk ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Randák, Jakub (oponent)
Prvním cílem této bakalářské práce je určit a posoudit smysluplnost současných strategických dokumentů Ministerstva dopravy, které řeší změnu současného stavu tuzemské nákladní dopravy. Druhým cílem je odhalit komodity, které jsou v současné době přepravovány silniční dopravou, ale do budoucna lze pro jejich přepravu zvolit alternativní způsoby přepravy. Ideálně by se mělo jednat o způsoby, které jsou méně environmentálně náročné a více uleví přetíženým dopravním tahům. Jako prostředek k dosažení těchto cílů je užita vlastní analýza současného stavu vnitrostátní a mezinárodní dopravy v Česku. Některé strategické dokumenty Ministerstva dopravy obsahují přínosné plány rozvoje, ovšem některé z nich jsou v současné situaci nadbytečné. Na území Česka lze objevit náklady, pro které by byl vhodnější alternativní způsob dopravy. V mezinárodní dopravě lze, vzhledem k heterogenitě přeprav, doporučit zejména širší užívání kombinované dopravy. KLÍČOVÁ SLOVA nákladní doprava, železniční doprava, silniční doprava, životní prostředí, rozvoj, Česko
|
|
Brno Jižní Město na Poříčí, lokalita Trojmostí Komunikační prostor sociální soudržnosti komunity, polyfunkční objekt a prostor
Tasch, Daniel ; Obtulovič, Marek (oponent) ; Kiszka, Josef (vedoucí práce)
Cielom mojej práce bolo vytvorenie polyfunkčného domu, ktorý slúži ako prepojenie medzi centrom mestra Brna a jeho indrustriálnou časťou. Táto budova je tiež v priamom kontakte s historickým viaduktom, ktorý by bol pre tento projekt vykopaný. Tento historický viadukt v dnešnej dobe slúži ako železničná trať. Hlavné brnenské nádražie sa ale plánuje podľa nového návrhu KAM odkláňať a tak ostane viadukt nevyužitý. Z toho dôvodu tiež dodáva charakter a zaujímavosť mostu, na ktorom som sa rozhodol navrhovať tento projekt. Domy na mostoch nad riekou nie sú vôbec niečím vychýreným. Nestavajú sa vôbec v takej miere ako by sa čakalo. Dom na moste poskytuje nielen praktické prepojenie oboch brehov a využitie každého miesta na zástavbu, ale zároveň aj estetický pôžitok. Je to niečo, čo nie je videné každý deň.
|